Да се поставят твърди критерии, според които да се обобщи някакъв закон - що е то добра стойка, според мен не е най-разумния подход.
Както при всяко друго нещо в аудиото... а и не само, по-добре е да се говори за конкретни случаи, отколкото да се обобщава.
Един компонент - електроника, кабел, стойка... може на теория да отговаря на всички критерии за добър звук ... и въпреки това да се представя посредствено.
Както многократно сме споменавали - при аудио техниката едно от най-важните неща е съгласуването на компонентите.
За да не звуча твърде общо, ще ти дам конкретен пример.
Според 95% от хората, добрите стойки трябва да са масивни, с широка основа и по възможност достатъчно голяма горна плоча, за да осигурят стабилна основа на озвучителното тяло.
90% от сериозните производители на стойки за колони, ползват главно метал при стойките си... в повечето случаи пряват тръбите кухи, за да може да се запълнят до оптимално за конкретната колона/система/помещение ниво...
До тук всичко изглежда горе долу ясно
И ето че се появяват изключения.
Например модела на Spendor - SA1 - озвучително тяло със страшно много почитатели по света. Според огромна част от притежателите на SA1 - те свирят най-добре на собствените си стойки, които са дървени, не са особено масивни и не се запълват!
При това не става дума за каприз или дизайнерско хрумване. Попадах на не едно мнение, на хора с опит, пробвали тези колони на няой от най-предпочитаните в световен мащаб стойки - Partington Broadside ...Atacama HMS2... и в последствие преценили, че SA1 свири най-добре на собствената си стойка.
Това значи че стойката на Spendor е по-добра ли... не... това значи, че е направена за тяхната колона
Немалко такива случаи има с притежатели на Dynaudio, B&W и т.н.
Ако все пак трябва да се даде някаква насока, то според мен е важно да се разбере, че добрата стойка е неделима част от една букшелв колона. Често звука се променя сериозно със смяна на стойките... и често звука може да пострада от стойка неподобаваща на колоната.
От друга страна - идеята на стойката е да даде възможност на озвучителното тяло да покаже максимума от себе си, но каквато и да е стойка не може да накара една колона да се ... надскочи
Често масивните метални стойки оказват благотворно въздействие върху цялостната звукова картина, артикулацията на баса и т.н.
Прекаленото запълване на стойките обаче, може да започне да пречи, вместо да помага... да "убие" звука и т.н.
Това е едно от основните предимства на кухите стойки - могат да се напълнят до ниво - оптимално за конкретната система и случай.
Размера на стойките също е добре да е съобразен с озвучителните тела...
Докато големи букшелв колони като ATC19, ProAc D2, Dynaudio Contour 1.4, Focal Electra 1008 Be и т.н. изискват наистина масивни стойки с широка основа и горна плоча...
То според мен за колони от типа на Monitor Audio Rx1, ATC7 и т.н. стойки от рода на Partington Broadside и Atacama HMS2 са излишни... и неразумни от финансова гледна точка
На финала да завърша както започнах... вместо да се опитваме да създаваме правила и закономерности, по-добре е според мен да търсим конкретни решения за конкретни ситуации.
С други думи - харесай си озвучителни тела, и търси стойки подходящи именно за тях. Било то чрез опит, било допитвайки се до хора по света със същите озвучителни тела като твоите.
Успех!